deze file als PDF

Klik hier voor de vorige versie van deze tutorial

Synchroon leggen in FCP in 20 makkelijke stappen

 

  1. Importeer alle beeld en klankfiles. Zorg ervoor dat je makkelijk de chronologische volgorde van de tournage kan terugvinden, op die manier zal de volgorde van wat je op de klank-rushes tegenkomt, in diezelfde volorde terug te vinden zijn in je beeld-rushes en vice versa uiteraard. In alle file-based systemen krijgen de files een naam die een numeriek gedeelte bevat dat bij elke volgende opname met een nummer verhoogd wordt. Sorteren op naam geeft ook meteen de volgorde van opname). Bij tape-based systemen (in zoverre nog van toepassing) zal je zelf verantwoordelijk zijn voor de volgorde waarin je tapes digitaliseert en benoemt, en misschien kan je dan beter de vorige versie van deze tutorial raadplegen)
  2. maak een nieuwe sequence aan.
  3. sleep al het beeld in de timeline, delete eventueel “lege” of “overbodige” klanksporen
  4. bekijk in de timeline het beeld, en stop bij de eerste klap : exact op het eerste frame waar de klap dicht klapt, parkeer je de now line (gebruik de pijltjestoetsten voor frame per frame transport)
  5. ga in de browser op zoek naar de bijhorende klankklap en zet een inpunt (shortcut “i”) exact op het eerste frame waar het dichtslaan van de klap te horen is en zet ook daar een inpunt.
  6. overwrite (shortcut “F10”) de klank op de tijdlijn (het inpunt van de klank (=klap) zet zich zo op de “nowline” (=klap in beeld)
  7. verleng het begin van het beeld tot aan het begin van het shot
  8. controleer de synchroniciteit van de klap en bekijk de rest van het shot
  9. verkort de klank tot hij exact even lang is als het beeld (of verkort indien nodig het beeld)
  10. aan het einde van het gesynhroniseerde shot gekomen loop je verder tot je aan de klap van het volgende shot gekomen bent. Exact op het eerste frame waar de klap dicht klapt, parkeer je de now line (gebruik de pijltjestoetsten voor frame per frame beluistering)
  11. vervolg vanaf punt 5 en herhaal tot alles sync ligt

  1. Als alles synchroon ligt heb je een sequence die er ongeveer zo uitziet (slechts 5 shots in dit geval):





  2. selecteer je eerste beeld en klanksegment
  3. link het geselecteerde beeld en klank (shortcut “apple+L”)



  4. herhaal voor elk gesyncte shot, dus tot alles gelinked is



  5. dubbelklik het eerste, gelinkte shot (dat opengaat in de viewer)
  6. maak een subclip (shortcut “cmd+u”) en geef (in de browser) een nieuwe naam aan het shot
  7. dubbelkik het volgende beeld en klanksegment
  8. vervolg bij punt 17
  9. herhaal tot je aan het laatste beeld gekomen bent



    Dit systeem werkte perfect tot en met FCP versie 7. Vanaf versie 7.0.3 zit er helaas een bug in het programma :

    vanaf de eerste subclip die je op de hierboven vermelde manier aangemaakt hebt, "vergrendelt" de sequence zichzelf, zodat je er geen verdere montageactiviteiten in kan verrichten. Het hierboven getoonde systeem werkt feilloos als je niet begint met het aanmaken van subclips voordat alles sync ligt.

    Een workaround voor het probleem, als je toch nog in de sequence wil werken : "copy all" en "paste" in een nieuwe, lege sequence.