6 Januari 2012 :

Een nieuw speeltje heeft zijn weg gevonden naar onze oprit. Onderweg is een niet onaardig stuk van mijn bankrekening gesneuveld, maar dat moest ik er maar voor over hebben.

Officiƫel is het een Land Rover Defender 110 TD5 Hard Top, van 2006, met 65.000 km op de teller. Zowel cosmetisch als technisch in zeer goede staat, dat hopen we tenminste. Het is uiteraard de bedoeling om er een echte reis mobiel van te maken. Daarvoor recuperen we de daktent die we ook al op de cherokee hadden, maar helaas zal het keukenblok niet passen.

13 januari 2012

Eindelijk dan toch een beetje winter, en wat stellen we vast : Het duurt heel lang voor de defender, Deffie voor de vrienden, op temperatuur komt. Een bekend fenomeen voor defenders, en ook al meegemaakt in de cherokee. De standaard oplossing : een plaat voor de radiator. Een elegantere en flexibele oplossing : een oprolsysteem van eigen makelij.

 


Daarmee is de eerste modificatie een feit. Dit is er eentje die me niks gekost heeft, wat van de rest niet altijd gezegd kan worden. Een eerste lijstje, in willekeurige volgorde :

  1. Roofrack voor de tent en eventueel nog ander materiaal (is gebeurd zie hier)
  2. swingarm voor het reservewiel (dat staat nu gemonteerd op de achterdeur die daar op termijn last van krijgt (naar het schijnt). Is ondertussen gebeurd (zie hier)
  3. geluidsisolatie (het beestje laat zich behoorlijk horen - is gebeurd zie hier)
  4. cruise control (is af en werkt prima zie hier)
  5. kook- en ander inrichting (is af en uitgebreid getest - zie hier en hier)
  6. bodembescherming (stuurinrichting en differentieel om te beginnen - is gebeurd zie hier)
  7. tweede batterij (is gebeurd zie hier)
  8. watertank (is gebeurd zie hier)
  9. acheruitrijcamera (zal er vermoedelijk niet komen, wegens niet echt nodig)(toch wel dus : klik hier)
  10. ....

 

20 februari 2012

Omdat dat geen geld kost ben ik al begonnen met nadenken en tekenen hoe de binnenkant kan ingericht worden. Ik doe een poging om de def zo ruim mogelijk inzetbaar te maken. Ik wil hem indien nodig kunnen blijven gebruiken om "spullen" mee te vervoeren, binnen kunnen slapen, binnen kunnen eten en op reis zoveel mogelijk + een hond kunnen meenemen. Dat binnen slapen is voor "noodsituaties" waarbij de daktent niet gebruikt kan worden.
Zoals gezegd : een eerste ontwerp, waarbij nog heel wat praktische problemen moeten opgelost worden. Het idee is : de kastjes links en rechts blijven altijd in de auto gemonteerd. De blauwe plastic bakken gaan onder de vloer in de slaapstand, op mekaar in dagstand om een gangetje naar de eetplaats te maken. het tafeltje klapt weg en voor "transport" kan alles, behalve de kastjes links en rechts, er uit.

Hieronder een eerste ontwerp in dagstand (klik op de afbeeldingen voor een grotere weergave)

 

En in nachtstand :

 

 

24 februari 2012

Ondertussen ook wat spulletjes in engeland besteld en ontvangen :

In volgorde : kogelgewrichten voor de stuurinrichting (die als aandachtspunt gesignaleerd werden bij de keuring), een clinometer om de auto (en dus ons bed) mooi waterpas te ztten voor overnachting, lucht-, diesel- en oliefilter (voor het "groot onderhoud") en twee LR bekers (er zitten tenslotte twee bekerhouders in de auto :-).

   

 

8 maart 2012 - 66.000 kilometer

Dieselfilter vervangen.
Het starten ging een beetje moeizaam de laatste dagen. Een verstropte filter zou de oorzaak kunnen zijn. Hopelijk is het hiermee opgelost. Makkelijk jobke eigenlijk. Wiel eraf, beschermkap eraf, filter losvijzen, nieuwe erop, klaar.

 

10 maart - 66.000 kilometer

kogelgewricht van de trackrod (stuurstang) vervangen

De startproblemen zijn helaas nog niet van de baan. Veel googlen heeft opgeleverd dat het misschien een klepje in het dieselfilterhuis is dat verondersteld wordt lucht door te laten en diesel binnen te houden. Ik heb het stukje (onooglijk klein) er alvast uitgehaald, en vast gesteld dat het inderdaad niets (lucht noch diesel) doorlaat, en na dissectie bleek er een soort filter in te zitten die helemaal dicht zat, waardoor het er geen automatische ontluchting mogelijk is, wat zich meer laat voelen naarmate de tank leger geraakt, en er door meer geklots, ook meer lucht met de diesel vermengt. Klinkt logisch toch. Laten we hopen dat het waar is, nieuw stukje is besteld .....

11 maart - 66.000 kilometer

cardanassen (2) en kruiskoppelingen (4) doorgesmeerd. Geen foto's, vanwege al drie handen nodig om de vetpomp te bedienen.

Joepie, nieuw fitertje geplaatst en startprobleem opgelost. De dieseltoevoer kan terug ademen, en deffie start nu bij de eerste omwenteling.