6 Januari 2012 :

Een nieuw speeltje heeft zijn weg gevonden naar onze oprit. Onderweg is een niet onaardig stuk van mijn bankrekening gesneuveld, maar dat moest ik er maar voor over hebben.

Officiëel is het een Land Rover Defender 110 TD5 Hard Top, van 2006, met 65.000 km op de teller. Zowel cosmetisch als technisch in zeer goede staat, dat hopen we tenminste. Het is uiteraard de bedoeling om er een echte reis mobiel van te maken. Daarvoor recuperen we de daktent die we ook al op de cherokee hadden, maar helaas zal het keukenblok niet passen.

13 januari 2012

Eindelijk dan toch een beetje winter, en wat stellen we vast : Het duurt heel lang voor de defender, Deffie voor de vrienden, op temperatuur komt. Een bekend fenomeen voor defenders, en ook al meegemaakt in de cherokee. De standaard oplossing : een plaat voor de radiator. Een elegantere en flexibele oplossing : een oprolsysteem van eigen makelij.

 


Daarmee is de eerste modificatie een feit. Dit is er eentje die me niks gekost heeft, wat van de rest niet altijd gezegd kan worden. Een eerste lijstje, in willekeurige volgorde :

  1. Roofrack voor de tent en eventueel nog ander materiaal
  2. swingarm voor het reservewiel (dat staat nu gemonteerd op de achterdeur die daar op termijn last van krijgt (naar het schijnt). Is ondertussen gebeurd (zie hier)
  3. geluidsisolatie (het beestje laat zich behoorlijk horen)
  4. cruise control
  5. kook- en ander inrichting
  6. bodembescherming (stuurinrichting en differentieel om te beginnen)
  7. tweede batterij
  8. watertank
  9. acheruitrijcamera
  10. ....

 

20 februari 2012

Omdat dat geen geld kost ben ik al begonnen met nadenken en tekenen hoe de binnenkant kan ingericht worden. Ik doe een poging om de def zo ruim mogelijk inzetbaar te maken. Ik wil hem indien nodig kunnen blijven gebruiken om "spullen" mee te vervoeren, binnen kunnen slapen, binnen kunnen eten en op reis zoveel mogelijk + een hond kunnen meenemen. Dat binnen slapen is voor "noodsituaties" waarbij de daktent niet gebruikt kan worden.
Zoals gezegd : een eerste ontwerp, waarbij nog heel wat praktische problemen moeten opgelost worden. Het idee is : de kastjes links en rechts blijven altijd in de auto gemonteerd. De blauwe plastic bakken gaan onder de vloer in de slaapstand, op mekaar in dagstand om een gangetje naar de eetplaats te maken. het tafeltje klapt weg en voor "transport" kan alles, behalve de kastjes links en rechts, er uit.

Hieronder een eerste ontwerp in dagstand (klik op de afbeeldingen voor een grotere weergave)

 

En in nachtstand :

 

 

24 februari 2012

Ondertussen ook wat spulletjes in engeland besteld en ontvangen :

In volgorde : kogelgewrichten voor de stuurinrichting (die als aandachtspunt gesignaleerd werden bij de keuring), een clinometer om de auto (en dus ons bed) mooi waterpas te ztten voor overnachting, lucht-, diesel- en oliefilter (voor het "groot onderhoud") en twee LR bekers (er zitten tenslotte twee bekerhouders in de auto :-).

 

   
   

8 maart 2012 - 66.000 kilometer

Dieselfilter vervangen.
Het starten ging een beetje moeizaam de laatste dagen. Een verstropte filter zou de oorzaak kunnen zijn. Hopelijk is het hiermee opgelost. Makkelijk jobke eigenlijk. Wiel eraf, beschermkap eraf, filter losvijzen, nieuwe erop, klaar.

10 maart - 66.000 kilometer

kogelgewricht van de trackrod (stuurstang) vervangen

De startproblemen zijn helaas nog niet van de baan. Veel googlen heeft opgeleverd dat het misschien een klepje in het dieselfilterhuis is dat verondersteld wordt lucht door te laten en diesel binnen te houden. Ik heb het stukje (onooglijk klein) er alvast uitgehaald, en vast gesteld dat het inderdaad niets (lucht noch diesel) doorlaat, en na dissectie bleek er een soort filter in te zitten die helemaal dicht zat, waardoor het er geen automatische ontluchting mogelijk is, wat zich meer laat voelen naarmate de tank leger geraakt, en er door meer geklots, ook meer lucht met de diesel vermengt. Klinkt logisch toch. Laten we hopen dat het waar is, nieuw stukje is besteld .....

11 maart - 66.000 kilometer

cardanassen (2) en kruiskoppelingen (4) doorgesmeerd. Geen foto's, vanwege al drie handen nodig om de vetpomp te bedienen.

Joepie, nieuw fitertje geplaatst en startprobleem opgelost. De dieseltoevoer kan terug ademen, en deffie start nu bij de eerste omwenteling.


20 maart 2012

schakelaars voor de cruise control geprecableerd

aan/uit set - stop/resume  

 

De Cruise control zit al ingebouwd/geprgrammeerd in de ECU (Engine Control Unit) maar is niet aangesloten. Ik moet dus alleen de kabel leggen van de ECU naar de knopjes die een plaats moeten krijgen in het dashboard (info i.v.m. de juiste connecties hier)

 

27 maart 2012

Swing Arm voor het reservewiel gemonteerd

 

alle onderdelen afdekking van de deur gehaald oude bevestiging verwijderd
onderste steun   help! twee gaten in mijn defender

en het werkt !

de deur gaat netjes open, terwijl het niet onaardige gewicht van de band nu op de draagarm steunt i.p.v. op de deur.

     

30 maart 2012

Nog eens 21 (eenentwintig !) gaten in mijn defender geboord. (voor de fotografen onder de bezoekers : de combinatie van daglicht uit de open garagepoort en de neons binnen geven op sommige foto's een groene tint aan de auto, die wel degelijk nog steeds grijs is.)

de aluminium "chequer plates" koplamp moest eruit om te kunnen vijzen  
  weer al een gat in de defender één geplaatst, twee te gaan
  kofferplaat gaat er op met popnagels, vanwege onmogelijke toegang aan de onderkant van de koffer isolatiespul opgeplakt om te vermijden dat de twee platen tegen mekaar gaan rammelen
vijzen vs. popnagels. (popnagels zijn alvast een stuk gemakkkelijker te plaatsen) het resultaat (mag gezien worden, al zeg ik het zelf)

 

3 april 2012

Installatie van de Cruise Control. Om diverse redenen heb ik geopteerd om een extra "schakelpaneeltje" te installeren in het opbergbakje tussen passagier en chaufeur.

 

     
Hierboven respectievelijk : de extra kabel plus stekkertjes (4) worden gesoldeerd, de ECU onder de passagiersstoel, de ECU + de stekker waar de nieuwe pinnetjes in moeten komen. (details voor de aansluiting hier)
De nieuwe kabel aangesloten (de grijze) de knopjes idem

Het afgewerkte resultaat. De bovenste knop zet de cruise contol aan of uit, de middelste activeert de CC op de snelheid die je op dat ogenblik rijdt, de onderste zet de CC tijdelijk uit (dat gebeurt ook bij remmen of ontkoppelen) en herneemt bij de volgende druk op de knop de gekozen snelheid.

Omdat er nog plaats over is ga ik er een extra 12V contactdoosje bij zetten.

     
Zo dus : een sigarettenaansteker, met een USB voeding erin op de twee rechtse foto's (om telefoons, camera's, ... op te laden)


21 april 2012

Tweeedehands Frontrunner Exedition Roofrack gekocht en geïnstalleerd


   


22 mei 2012

De voorbije week de slaapkamer geïnstalleerd

 

    extra verlengstukje moeten kopen omwille van de hoogte van de defender
  hoog en droog (hopelijk toch)  
   
  Met waakhond voor de deur  

24 mei 2012

Kogelgewrichten van de draglink vervangen

 

de draglink (eigenlijk een rechte metalen buis) verbindt het rechtse wiel met het linkse Dat gebeurt er als je stuurt terwijl de draglink gedemonteerd is
dit is hem dus met de oude kogelgewrichten  
de afstand moet bij het monteren van de nieuwe versies exact hetzelfde zijn de nieuwe kogelgewrichten, met smeernippels voor makkelijker onderhoud

Alles terug gemonteerd en klaar.

Voor alle zekerheid ga ik de uitlijning toch maar even "professioneel" laten nakijken

 

30 mei 2012

Om ons uit te kunnen graven als we vast zouden zitten. Hopelijk is het nooit nodig, maar je weet maar nooit ...

   

 

2 juni 2012

Keuken geïnstalleeerd.

   
     
     
     
     

15 juni 2012

Beschermplaat voor de stuurinrichting, idem voor voorste differentieel en opstapje voor de koffer.

 

juni / juli 2012

Keukenkast gemaakt en geïnstalleerd

mallen om aan de contour van de bak aan te passen definitieve mal uitzagen eerste zijwand
die hier gaat komen past niet perfect, maar goed genoeg  
     
paar stadia vergeten te fotograferen, maar hierboven het resultaat, met "assymetrische" deurtjes voor gemakkelijke toegang
     
electriciteitsnet aangelegd
onderdelen : 12 naar 220 volt omvormer, batterijlader, 220 volt stopcontacten, 12 volt stopcontacten min of meer uitgelijnd  
  Cyrix relais : ontkoppelt de tweede (huishoud)batterij van de eertse (start)batterij als de motor niet draait. De startbatterij , onderaan op de foto hierboven zit overigens onder de chaufersstoel als iemand het zich moest afvragen.
 

paneeltje op zijn plaats

 

 
De voortent
 
     
Bergruimte onder de vloer
 
drie wegneembare panelen met daaronder de huishoudbatterij en vier bakken op wieltjes voor spullen
     
De Brego test
Alles op zijn plaats, klaar voor vertrek (zie volgende pagina)

juli 2012

Lang over de kaarten gehangen, boeken en internet geraadpleegd, en beslist dat de eerste grote test van de defender in het noorden zou gebeuren. Van Kalken naar de Noordkaap door Denemarken en Noorwegen, en terug via Finland en de Baltische staten.

We waren er helemaal klaar voor, Brego had de nodige inentingen gekregen, de auto nog eens een grote beurt gegeven (alle olieën vervangen, alles doorgesmeerd en gecontroleerd), kortom, het kon niet misgaan.

Maar dat was zonder het weer gerekend, Het was al bijna half juli, en van iets wat op een zomer trok hadden we hier nog niet veel gezien. De voorspellingen op korte en lange termijn waren ook behoorlijk slecht. En wij waren echt aan een beetje zon en warmte toe, dus ....

Een dag voor vertrek beslist om ons 180 graden te draaien en zuidwaarts te gaan i.p.v. noordwaarts. Het noordwesten van Spanje en Noordelijk Portugal werd ons nieuwe reisdoel, zonder enige voorbereiding dus, we zullen onderweg wel zien.

De statistieken :

afgelegde afstand : 6145 kilometers
hoogtemeters : 72914 meter op, evenveel af
gemiddeld verbruik : +/- 10 liter diesel per 100 KM (hij verbruikt merkwaardig genoeg niet heel veel meer in moeilijke omstandigheden dan bij ongeveer 95 km/uur op de autostrade, en zonder daktent gaat er vermoedelijk nog een litertje vanaf, maar dan is onze slaapkamer wel weg natuurlijk)

Uiteraard veel meer baankilometers dan off-road, maar in Spanje en Portugal hebben we toch behoorlijk wat off-road gereden, en aangezien dat voor ons de eerste keer was, best wel spannend. Maar het heeft ons wel geleerd dat de defender behoorlijk wat meer aankan dan je zelf aandurft in "the middle of nowhere", waar hulp nagenoeg altijd zeer ver weg is.

De defender en de kampeer aanpassingen hebben het prima gedaan. Het enige mankementje : na ongeveer 1000 km begonnen de lampjes voor de ABS en de tractiecontrole te branden. Beide functies bleken evenwel nog te werken. 5000 kilometer later branden de lampjes nog steeds :-). Ze zijn tenminste consequent bij Landrover. Ik zal er toch maar eens naar kijken nu ik thuis ben, vermoedelijk ergens een slecht contact bij een of andere sensor.

(dat was inderdaad het probleem, en is intussen opgelost)

Hieronder de reisweg en een paar fotootjes.

 

 

18 Augustus 2012

Rembloken achteraan vervangen

oud en nieuw naast elkaar  
  oud

nieuw


September 2012

Een paar verstralers (recup van de Cherokee) op het roofrack gemonteerd. Aangezien de lampjes van een defender niet zo ver reiken, is dit al een nuttige accesoire gebleken toen we in Frankrijk in het pikkedonker, onverwacht langs een aantal veldwegen zijn gereden.

     


December 2012

Dat je af en toe ook opzij en/of in je zijspiegels wil kijken in de winter, daar hadden ze bij Landrover niet aan gedacht. Zijruitontwaseming is dan ook onbestaande op een Defender. Dashboard uitbreken en zelf een extra buis naar de zijkant leggen is een optie, maar veel makkelijker is het om een setje defender-demisters te kopen, en die bovenop de ontwaseming van de voorruit te vijzen. Misschien niet de elegantste oplossing, maar wel heel effectief en snel.


     

December 2012

Met de winter en de autokeuring voor de deur en versleten banden onder de auto was het tijd om uit te kijken naar nieuw schoeisel. Voor een heel redelijke prijs 5 stuks bijna nieuwe General Grabbers TR, op stalen velgen gevonden. De bandjes konden er dus zo ondergezet worden. Ik heb de oude banden + velgen voor een heel goede prijs ook nog verkocht gekregen. Netto resultaat : 5 bijna nieuwe banden voor iets meer dan de prijs van één nieuwe. De nieuwe velgen zijn wit. Misschien spuit ik die in de zomer ook nog wel grijs, maar eigenlijk misstaat dat wit niet echt ... we zien wel.

Oud en Nieuw

 
 
     

December 2012

En dan meteen ook maar de slijklappen vervangen, om voor de hand liggende redenen.

De oude hingen letterlijk met haken en ogen aan mekaar  

In Defender stijl met pop-rivetten ertegenaan gezet

Maar van gedacht veranderd en toch maar bouten en moeren gebruikt. Sleutels en schroevendraaier heb ik altijd bij, riveteertang niet, en je weet maar nooit ...

19 December 2012

Muziek in deffie is nog voor veel verbetering vatbaar. Voorlopig zit er één kleine luidspreker in, die voornamelijk geluid naar mijn voeten stuurt. Niet goed dus. De eerste ingreep zullen dus twee nieuwe luidsprekers worden, gemonteerd in de dakbekleding (zowat de enige plek die echt in aanmerking komt, zo blijkt na wat googelen). Een defender zal nooit een klankstudio worden, maar het is zeker een verbetering.

Op de voorlaatste foto is ook het hondenrek te zien dat een tijdje geleden geïnstallerd is. Brego had namelijk de onhebbelijke gewoonte om s'nachts naar voren te kruipen. Zij is er zelfs een keer in geslaagd om daarbij de koplampen aan te steken, wat niet zo'n goed idee is i.v.m. een lege batterij.
     

7 april 2013

De snorkel lag al lang klaar in de garage, maar ik had geen zin om in de "extra time" van de winter aan de auto te werken, en dringend was het ook al niet. Maar toen gisteren het zonnetje scheen en de noordenwind een beetje was gaan liggen ben ik er aan begonnen, en hebben we meteen ook de slaapkamer terug op het dak gezet.


al de onderdelen op een rijtje de oorspronkelijke luchtinlaat verwijderd
"kachelpijp" gemonteerd   beugels
bovenkant onderkant alles tesamen
     

17 april 2013

Watertank (+/- 43 liter) gemonteerd in een "lege" ruimte achter de rechterachterband.

 

de tank en de plek waar ze moet komen
nogmaals de tank en de plek waar ze moet komen, de ontluchting van de dieseltank is al weggemoffeld hier moet het zoveelste gat in deffie komen
proefboringen het gat aanpassing van de beschermplaat (of dacht U dat dat het van de eerste keer goed ging zijn in een landrover :-)
tijdelijke steun voor de tank (=zwaar werk) bijna klaar tank en band terug op zijn plaats
  kraantje vuldop, zit veilig binnen in de auto
   

3 juni 2013

Na een keukenkast, nu ook een kleerkast ingebouwd

Hoe bevestig ik twee latten, zonder gaten te boren in het dak met TEC7 en 4 telescopische skistokken natuurlijk

15 juni 2013

aandrijfasseen en kruiskoppelingen gesmeerd


     

29 juni 2013

Een "Foxwing" gekocht en geïnstalleerd. Een foxwing is een luifel die aan de auto hangt, en op een ingenieuze en snelle manier als driekwart van een grote paraplu rond de auto gaat, en op die manier voor beschutting zorgt van zowel de living als de keuken.

 

Omdat ik een frontrunner roofrack heb, en foxwing gmaakt wordt door het concurrerende Rhino Rack heb ik zelf de bevestigingsbeugels moeten maken. en zwart spuiten
 

Juli 2013

Dit jaar dan toch de trip naar Noorwegen en Zweden gemaakt

We hadden geen vast plan, maar wilden toch graag tot aan de Lofoten geraken. Dat is dus ook gelukt : door Noorwegen noordwaarts, door Zweden terug naar het zuiden. Drie weken zijn natuurlijk te kort om beide landen grondig te verkennen, maar we hebben nu wel een idee waar we heen willen als we terug zouden gaan. Het plannetje om Noorwegen in de winter te bezoeken heeft zich ook ergens in het achterhoofd genesteld.

de statistieken :

7466 kilomter gereden, 54808 hoogtemeters
problemen met defender en/of uitrusting : geen !
Is het waar dat Scandinavië duur is : ja (o.a. diesel aan 1.66 euro/liter tikt aardig aan, levensmiddelen iets duurder dan bij ons, restaurants behoorlijk wat duurder, campings 25 à 40 euro per nacht, al hebben we daar niet veel gebruik van gemaakt, de Oresund brug 46 euro, ferries, ...)

Tegen de verwachtingen in zijn Zweden en Noorwegen niet echt het off-road paradijs dat je zou verwachten. Er zijn zeer weinig "doorgaande" off-road wegen. De meeste leuke weggetjes zijn doodlopend, dus uitermate geschikt om een kampeerplaatsje te zoeken, maar niet op van A naar B naar C .... te geraken.

 

Een grabbel uit de fotootjes, en omdat dit de site van deffie is, (te) veel foto's van de auto uiteraard.

 

20 Augustus 2013

Begonnen met het "stiller maken" van Deffie. Een volledige set isolatiemateriaal gekocht bij Noise Killer in Engeland. Die set bevat alle nodige stukken voor de voorkant.
Door alles wat ingebouwd is (vooral de dubbele vloer) is de achterkant al redelijk geïsoleerd, een paar akoestische panelen tegen het plafond zouden nog voor extra demping moeten zorgen (voor de kenners : minder vibrtaties en reflecties).

 

stuk van het dak geprepareerd om lijm op te spuiten eerste paneel gekleefd
twee vier

ik kan er ook een "go any where" klankstudio van maken natuurlijk :-)

22 Augustus 2013

Het pakket van Noise Killer is toegekomen.

Foto 1 : alle puzzelstukjes die op diverse plaatsen in de cabine moeten passen
Foto 2 en 3 : behalve deze, die in het motorcompartiment gaan

Het resultaat : zeer bevredigend, het zal nooit een fluisterstille auto worden, maar hij maakt toch beduidend minder lawaai nu.

 

 

Voorjaar 2014

Ik heb de website een beetje verwaarloosd, maar dat wil niet zeggen dat er niks aan de auto gebeurd is.Hieronder een overzicht.

 

 

Installatie van electrische ramen

Niet omdat we te lui zijn om aan een hendeltje te draaien, maar vooral omdat de fantastische ergonomie van een defender er voor zorgt dat je knie altijd in de weg zit om helemaal rond te geraken

 

openleggen van de deur en plaats maken voor het motortje weer en stuk defender minder
en terug een stuk meer  

opgeruimd staat netjes

 

Vernieuwing electriciteitsnet

De vorige versie werkte wel, maar was voor verbetering vatbaar

 

 

220 volt aansluiting buiten

 
  veilig weggeborgen achter het laddertje  
Het nieuwe kastje in wording    
nieuwe verlichting, alles apart afgezekerd, nieuwe inverter, volt/amp meter, 220V verliesstroomschakelaar

led verlichting

 

Nieuwe matras voor de daktent (geen foto's)

De matras van de tent begon een beetje plat te worden, die hebben we dus vervangen door een veel betere, stevigere (helaas ook redelijk dure) versie. Drie weken vakantie (zie volgende pagina) hebben bewezen dat dat een goede keuze was, heerlijk geslapen.

 

 

Tweede kist, rechterkant van de auto

De metalen kist was OK, maar de zelfgemaakte volgt de lijnen van de auto en gebruikt de ruimte dus efficiënter

 

   

Achteruitrijcamera + Nieuwe GPS

Ik heb voor een heel schappelijke prijs een bijna nieuwe Garmin Dezl 760 LMT + camera op de kop kunnen tikken. Ik ben vergeten fotootjes te maken van de installatie, maar hieronder het resultaat. Vooral de behuizing, plaatsing en bekabeling van de camera was toch weer even wat moeilijker dan je zou denken. De GPS staat superstevig op een RAM-mount, en is al met succes getest in ruig terein. Zeker voor gedetailleerde stafkaarten is het grote scherm zeer handig, en de achteruitrijcamera maakt het manouvreren makkelijker.

goed zoeken detail  
 
  Niet dat we er een hebben, maar vermoedelijk ook handig om een trailer aan te pikken.  

Juli 2014

Vakantie rchting voormalig oostblok : Tsjechië, Slovakije, klein stukje Polen, klein stukje Hongarije, en vooral Roemenië.

 

     
Lennon's wall in Praag    
  Halloo  
Transfagarasan Highway   Bezoek
    Budapest

Oktober 2014

De voorbije vakantie heeft er zich een kleine "knak" ontwikkeld rechts vooraan, vooral in terrein merkbaar. Niks ernstigs, maar toch iets om op te volgen. De vering is na 105.000 kilometer nog altijd de originele, dus ik ga beginnen met die vooraan te vernieuwen : nieuwe veren en dempers. Niet zo heel moeilijk, maar natuurlijk zat één bout zo vastgeroest dat hij afgebroken is, en ik dus, natuurlijk in het weekend, het zaakje niet kon afwerken. Onderdeel besteld, en een paar dagen later afgewerkt.

 

de oude vering   afdekkapje boven in spatbord
afdekkapje weg behoorlijk vastgeroest dus in een badje van WD40 gezet
dat niet geholpen heeft dan maar de zware middelen bovengehaald  
veer vastgezet mat een spanband om ze er makkelijker van tussen te kunnen halen alles eronderuit nieuwe veer er in (pijl : hier gaat het fout aan de andere kant)
de boosdoener aan de andere kant

mijn splinternieuwe krik (3 ton , tot 50 cm hoog)

in afwachting van een nieuwe ring

nummertje 8 besteld (part 572087)

wiel er nog terug op en klaar

     

Januari 2015

Met deffie naar de controle geweest. Helaas een rode kaart gekregen.

Voor :

1) UV werende transparante folie op de voorste zijruiten (mag niet, ook al is de folie nagenoeg 100% tranparant). Folie er dus maar afgetrokken. Tegen de zomer plak ik er wel weer nieuwe op. :-)

2) verstralers op het roofrack (lampen achter de vooras mogen niet, zelfs niet als ze appart geschakeld zijn). Lampen dus gedemonteerd, ik zet ze er na de controle wel weer terug op, hafuurtje werk, dat valt nog mee.

dat 1 en 2 vorig jaar geen enkel probleem was, daar had niemand een antwoord op

3) speling op het stuurgewricht (zelf niks van gemerkt, maar zou eventueel kunnen)

Omdat dat blijkbaar een lastige klus is zonder speciaal gereedschap, offerte aangevraagd bij landrover. Kostprijs : ongeveer (?) 260 euro. Eens hartelijk mee gelachen. Stuk besteld in Engeland : 25 euro, verzending inbegrepen. Twee uur werk (waarvan een uur om een veertje rond de rubber dichting te krijgen) klaar.

 

oud oud gedemonteerd nieuw en oud

monteren van de rode veer onderaan was het lastigste van de hele job

 

nieuw gemonteerd