6 Januari 2012 : Officiëel is het een Land Rover Defender 110 TD5 Hard Top, van 2006, met 65.000 km op de teller. Zowel cosmetisch als technisch in zeer goede staat, dat hopen we tenminste. Het is uiteraard de bedoeling om er een echte reis mobiel van te maken. Daarvoor recuperen we de daktent die we ook al op de cherokee hadden, maar helaas zal het keukenblok niet passen. |
||||
13 januari 2012 |
|||||||||
Eindelijk dan toch een beetje winter, en wat stellen we vast : Het duurt heel lang voor de defender, Deffie voor de vrienden, op temperatuur komt. Een bekend fenomeen voor defenders, en ook al meegemaakt in de cherokee. De standaard oplossing : een plaat voor de radiator. Een elegantere en flexibele oplossing : een oprolsysteem van eigen makelij.
|
|||||||||
|
|||||||||
20 februari 2012
Omdat dat geen geld kost ben ik al begonnen met nadenken en tekenen hoe de binnenkant kan ingericht worden. Ik doe een poging om de def zo ruim mogelijk inzetbaar te maken. Ik wil hem indien nodig kunnen blijven gebruiken om "spullen" mee te vervoeren, binnen kunnen slapen, binnen kunnen eten en op reis zoveel mogelijk + een hond kunnen meenemen. Dat binnen slapen is voor "noodsituaties" waarbij de daktent niet gebruikt kan worden. Hieronder een eerste ontwerp in dagstand (klik op de afbeeldingen voor een grotere weergave)
24 februari 2012 Ondertussen ook wat spulletjes in engeland besteld en ontvangen : In volgorde : kogelgewrichten voor de stuurinrichting (die als aandachtspunt gesignaleerd werden bij de keuring), een clinometer om de auto (en dus ons bed) mooi waterpas te ztten voor overnachting, lucht-, diesel- en oliefilter (voor het "groot onderhoud") en twee LR bekers (er zitten tenslotte twee bekerhouders in de auto :-).
|
|||||||||
8 maart 2012 - 66.000 kilometer
Dieselfilter vervangen.
Het starten ging een beetje moeizaam de laatste dagen. Een verstropte filter zou de oorzaak kunnen zijn. Hopelijk is het hiermee opgelost. Makkelijk jobke eigenlijk. Wiel eraf, beschermkap eraf, filter losvijzen, nieuwe erop, klaar.
10 maart - 66.000 kilometer
kogelgewricht van de trackrod (stuurstang) vervangen
De startproblemen zijn helaas nog niet van de baan. Veel googlen heeft opgeleverd dat het misschien een klepje in het dieselfilterhuis is dat verondersteld wordt lucht door te laten en diesel binnen te houden. Ik heb het stukje (onooglijk klein) er alvast uitgehaald, en vast gesteld dat het inderdaad niets (lucht noch diesel) doorlaat, en na dissectie bleek er een soort filter in te zitten die helemaal dicht zat, waardoor het er geen automatische ontluchting mogelijk is, wat zich meer laat voelen naarmate de tank leger geraakt, en er door meer geklots, ook meer lucht met de diesel vermengt. Klinkt logisch toch. Laten we hopen dat het waar is, nieuw stukje is besteld .....
11 maart - 66.000 kilometer
cardanassen (2) en kruiskoppelingen (4) doorgesmeerd. Geen foto's, vanwege al drie handen nodig om de vetpomp te bedienen.
Joepie, nieuw fitertje geplaatst en startprobleem opgelost. De dieseltoevoer kan terug ademen, en deffie start nu bij de eerste omwenteling.
schakelaars voor de cruise control geprecableerd |
||
aan/uit | set - stop/resume | |
De Cruise control zit al ingebouwd/geprgrammeerd in de ECU (Engine Control Unit) maar is niet aangesloten. Ik moet dus alleen de kabel leggen van de ECU naar de knopjes die een plaats moeten krijgen in het dashboard (info i.v.m. de juiste connecties hier) |
||
Swing Arm voor het reservewiel gemonteerd
|
||
alle onderdelen | afdekking van de deur gehaald | oude bevestiging verwijderd |
onderste steun | help! twee gaten in mijn defender | |
en het werkt ! de deur gaat netjes open, terwijl het niet onaardige gewicht van de band nu op de draagarm steunt i.p.v. op de deur. |
||
30 maart 2012 Nog eens 21 (eenentwintig !) gaten in mijn defender geboord. (voor de fotografen onder de bezoekers : de combinatie van daglicht uit de open garagepoort en de neons binnen geven op sommige foto's een groene tint aan de auto, die wel degelijk nog steeds grijs is.) |
||
de aluminium "chequer plates" | koplamp moest eruit om te kunnen vijzen | |
weer al een gat in de defender | één geplaatst, twee te gaan | |
kofferplaat gaat er op met popnagels, vanwege onmogelijke toegang aan de onderkant van de koffer | isolatiespul opgeplakt om te vermijden dat de twee platen tegen mekaar gaan rammelen | |
vijzen vs. popnagels. (popnagels zijn alvast een stuk gemakkkelijker te plaatsen) | het resultaat (mag gezien worden, al zeg ik het zelf) | |
3 april 2012 Installatie van de Cruise Control. Om diverse redenen heb ik geopteerd om een extra "schakelpaneeltje" te installeren in het opbergbakje tussen passagier en chaufeur.
|
||
Hierboven respectievelijk : de extra kabel plus stekkertjes (4) worden gesoldeerd, de ECU onder de passagiersstoel, de ECU + de stekker waar de nieuwe pinnetjes in moeten komen. (details voor de aansluiting hier) | ||
De nieuwe kabel aangesloten (de grijze) | de knopjes | idem |
Het afgewerkte resultaat. De bovenste knop zet de cruise contol aan of uit, de middelste activeert de CC op de snelheid die je op dat ogenblik rijdt, de onderste zet de CC tijdelijk uit (dat gebeurt ook bij remmen of ontkoppelen) en herneemt bij de volgende druk op de knop de gekozen snelheid. Omdat er nog plaats over is ga ik er een extra 12V contactdoosje bij zetten. |
||
Zo dus : een sigarettenaansteker, met een USB voeding erin op de twee rechtse foto's (om telefoons, camera's, ... op te laden) |
Tweeedehands Frontrunner Exedition Roofrack gekocht en geïnstalleerd
|
||
De voorbije week de slaapkamer geïnstalleerd
|
||
extra verlengstukje moeten kopen omwille van de hoogte van de defender | ||
hoog en droog (hopelijk toch) | ||
Met waakhond voor de deur | ||
24 mei 2012 Kogelgewrichten van de draglink vervangen
|
||
de draglink (eigenlijk een rechte metalen buis) verbindt het rechtse wiel met het linkse | Dat gebeurt er als je stuurt terwijl de draglink gedemonteerd is | |
dit is hem dus | met de oude kogelgewrichten | |
de afstand moet bij het monteren van de nieuwe versies exact hetzelfde zijn | de nieuwe kogelgewrichten, met smeernippels voor makkelijker onderhoud | |
Alles terug gemonteerd en klaar. Voor alle zekerheid ga ik de uitlijning toch maar even "professioneel" laten nakijken |
||
30 mei 2012 Om ons uit te kunnen graven als we vast zouden zitten. Hopelijk is het nooit nodig, maar je weet maar nooit ... |
||
2 juni 2012 Keuken geïnstalleeerd. |
||||
juli 2012 Lang over de kaarten gehangen, boeken en internet geraadpleegd, en beslist dat de eerste grote test van de defender in het noorden zou gebeuren. Van Kalken naar de Noordkaap door Denemarken en Noorwegen, en terug via Finland en de Baltische staten. We waren er helemaal klaar voor, Brego had de nodige inentingen gekregen, de auto nog eens een grote beurt gegeven (alle olieën vervangen, alles doorgesmeerd en gecontroleerd), kortom, het kon niet misgaan. Maar dat was zonder het weer gerekend, Het was al bijna half juli, en van iets wat op een zomer trok hadden we hier nog niet veel gezien. De voorspellingen op korte en lange termijn waren ook behoorlijk slecht. En wij waren echt aan een beetje zon en warmte toe, dus .... Een dag voor vertrek beslist om ons 180 graden te draaien en zuidwaarts te gaan i.p.v. noordwaarts. Het noordwesten van Spanje en Noordelijk Portugal werd ons nieuwe reisdoel, zonder enige voorbereiding dus, we zullen onderweg wel zien. |
||||
|
||||
18 Augustus 2012 Rembloken achteraan vervangen |
||||
oud en nieuw naast elkaar | ||||
oud | nieuw |
|||
Een paar verstralers (recup van de Cherokee) op het roofrack gemonteerd. Aangezien de lampjes van een defender niet zo ver reiken, is dit al een nuttige accesoire gebleken toen we in Frankrijk in het pikkedonker, onverwacht langs een aantal veldwegen zijn gereden. |
||||
Dat je af en toe ook opzij en/of in je zijspiegels wil kijken in de winter, daar hadden ze bij Landrover niet aan gedacht. Zijruitontwaseming is dan ook onbestaande op een Defender. Dashboard uitbreken en zelf een extra buis naar de zijkant leggen is een optie, maar veel makkelijker is het om een setje defender-demisters te kopen, en die bovenop de ontwaseming van de voorruit te vijzen. Misschien niet de elegantste oplossing, maar wel heel effectief en snel.
|
||||
December 2012 Met de winter en de autokeuring voor de deur en versleten banden onder de auto was het tijd om uit te kijken naar nieuw schoeisel. Voor een heel redelijke prijs 5 stuks bijna nieuwe General Grabbers TR, op stalen velgen gevonden. De bandjes konden er dus zo ondergezet worden. Ik heb de oude banden + velgen voor een heel goede prijs ook nog verkocht gekregen. Netto resultaat : 5 bijna nieuwe banden voor iets meer dan de prijs van één nieuwe. De nieuwe velgen zijn wit. Misschien spuit ik die in de zomer ook nog wel grijs, maar eigenlijk misstaat dat wit niet echt ... we zien wel. |
||||
Oud en Nieuw |
||||
December 2012 En dan meteen ook maar de slijklappen vervangen, om voor de hand liggende redenen. |
||||
De oude hingen letterlijk met haken en ogen aan mekaar | ||||
In Defender stijl met pop-rivetten ertegenaan gezet | ||||
Maar van gedacht veranderd en toch maar bouten en moeren gebruikt. Sleutels en schroevendraaier heb ik altijd bij, riveteertang niet, en je weet maar nooit ... |
|
3 juni 2013 Na een keukenkast, nu ook een kleerkast ingebouwd |
||
Hoe bevestig ik twee latten, zonder gaten te boren in het dak | met TEC7 en 4 telescopische skistokken natuurlijk | |
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||