Belichting : de basics | ||||||||||||
Om te begrijpen wat een "juiste" belichting inhoudt, helpt het om een beetje vertrouwd te geraken met het begrip dynamiek. In verband met belichting verwijst dynamiek (dynamic range in het engels) altijd naar het verschil tussen de donkerste en de lichtste partijen in een beeld (onderwerp, opname, monitor, projectie, .... Dynamiek i.v.m. licht wordt meestal uitgedrukt in "stops" (daarover later meer). Het filmpje hieronder zou een en ander duidelijk moeten maken : |
||||||||||||
|
||||||||||||
Je zal regelmatig in lichtomstandigheden moeten filmen waar het verschil tussen lichtste en donkerste partijen groter is dan dan wat je camera aankan, in dat geval zal je zelf moeten bepalen, door je diafragmakeuze (of eventueel je sluitersnelheid, daarover verder meer) welke delen je "laat vallen", de donkere of de lichte. Je kan ook terecht komen in situaties waar de gevoeligheid van je camera sensor niet toereikend is om de donkerste partijen op te nemen. Verhoging van de gain of isowaarde kan dan een oplossing zijn, maar gaat wel ten koste van de kwaliteit. |
||||||||||||
De belichtingsdriehoek : diafragma - sluitersnelheid - iso (of gain) |
||||||||||||
De drie elementen hierboven beinvloeden, elk op hun manier, de hoeveelheid licht die op de sensor terecht komt. (Strikt genomen is dat niet helemaal waar voor de iso/gain instelling maar daarover straks meer) 1. Diafragma (iris): |
||||||||||||
|
||||||||||||
1 / 1.4 / 2 / 2.8 / 4 / 5.6 / 8 / 11 / 16 / 22 / 32 / 45 / 64 / 90 / 128 / ... | ||||||||||||
Voor wie wil weten waar die vreemde getallenreeks vandaan komt klik hier Meer info over diafragma, lenzen, scherptediepte, ... hier
|
||||||||||||
2. sluitertijd (sluitersnelheid,shutterspeed) |
||||||||||||
De sluitertijd bepaalt hoe lang één frame belicht wordt. Gangbare sluitertijden van kort naar lang : | ||||||||||||
1/2000 - 1/1000 - 1/500 - 1/250 - 1/125 - 1/100 - 1/60 - 1/50 - 1/30 - 1/25 - 1/10 - ... | ||||||||||||
De wiskunde is hier beduidend makkelijker : bv. 1/25 ste seconde is dubbel zo lang als 1/50 ste en laat dus ook dubbel zo veel licht binnen (ook in dit geval 1 stop dus).
| ||||||||||||
| ||||||||||||
In fotografie eindigt het vehaal hier. In film komt er nog een bijkomend gegeven meespelen : framerate / FpS / beelden per seconde | ||||||||||||
Film komt tot stand door een reeks
beelden snel na mekaar te projecteren. Het aantal beelden per seconden varieert : 24/25/30/50/60 afhankelijk van het gekozen formaat en de plek in de wereld waar je vertoeft. Het meest gangbare formaat in europa is 25 frames per seconde. Samenvattend : de langst mogelijke sluitertijd is afhankelijk van de Framerate. Bij 25 FpS is de gangbare sluitertijd 1/50ste seconde Kortere sluitertijden kunnen, maar zijn in de eerste plaats een artistieke keuze (zie filmpje hieronder) : | ||||||||||||
En hieronder een filmpje dat nog meer uitleg geeft over Framerate en Sluitertijd (beetje oubollig, maar wel duidelijk)
| ||||||||||||
3. ISO of GAIN In de analoge wereld heeft elke soort pellicule een bepaalde gevoeligheid, een waarde die word uitgedrukt in is ISO, hoe hoger de ISO, hoe gevoeliger de film, dus hoe minder licht je nodig hebt voor een correcte belichting. Deze waarde is ondertussen ook overgenomen in de digitale wereld, al slaat ze in dit geval op de gevoeligheid van de beeld sensor die in de camera ingebouwd is. Voor ISO-waarden geldt alweer : een verdubbeling van de waarde betekent dat de sensor dubbel zo gevoelig wordt en dus maar half zo veel licht nodig heeft. Zeer belangrijk om rekening mee te houden : De laagst instelbare ISO waarde van de camera is waarde waarbij de sensor output niet versterkt wordt, en dus de beste kwaliteit geef. De ISO hoger instellen betekent dat je het signaal komende van de sensor "versterkt" maar dat gaat ten koste van de kwaliteit (zichtbaar als "ruis" in he beeld). | ||||||||||||
ISO vs. GAIN De meeste digitale fototoestellen gebruiken ISO waarden om de gevoeligheid aan te duiden, o.a. omdat je op die manier ook weet hoe je je (losse) lichtmeter moet instellen om je belichting te meten, i.p.v. alleen maar te zien op je LCD scherm. Veel (amateur of semi-professionele) video camera's gebruiken gain om de gevoeligheid aan te duiden, waarbij 0 dB staat voor de basisgevoeligheid van de camera en elke gain verhoging van 6dB een verdubbeling geeft van die gevoeligheid.
|