Synchroon leggen in FCPX
|
|||
Synchroon leggen met de klap | Synchroon leggen met de audio van de camera | Synchroon leggen met timecode | Dual System recording : nuttige info |
Synchroon leggen met de klap
(geïllustreerd in een tutorial hiernaast en in de tekst hieronder)
|
|||||||
`
Op de set : benoem beeld en klank (in beeld, op de klap, auditief dezefde info van de klap inspreken op de audio opname)
Selecteer in de browser het te syncen beeld. Nog steeds in de browser, “mark” het frame waar de klap dicht is (shortcut m).
Doe hetzelfde met de klank
Selecteer beide shots in de browser
Ga naar “Clip > “Synchronised Clip”, klik op “Use Custom Settings”
En gebruik de settings zoals hieronder
Geef de clip een naam (default krijgt het “naam van de video clip” + Synchronised clip)
Synchronseer op basis van de marks die je gezet hebt (negeer de audio)
Default worden hier de specificaties van de source overgenomen (laat die best onveranderd) |
Door te dubbelklikken op het gesyncte shot open je het in de timeline. Daar kan je o.a. corrigeren indien nodig of de klank bijtrimmen tot de lengte van het beeld (dat maakt het zoeken in/naar shots later gemakkelijker
Veel klank over aan het einde, beetje aan het begin |
|
Trim het einde van de klank gelijk mat het beeld |
|
Trim het begin van de klank gelijk mat het beeld |
|
Delete het overtollige zwart |
|
resultaat |
Synchroon leggen met de audio van de camera
geïllustreerd in een tutorial hiernaast en in de tekst hieronder
|
Op de set : zorg ervoor dat je ook klank opneemt op de camera (mag kwalitatief ondermaats zijn)
Selecteer in de browser het te syncen beeld en bijhorende klank.
Ga naar “Clip > “Synchronised Clip”, klik op “Use Custom Settings”
En gebruik de settings zoals hieronder
1. Geef de clip een naam (default krijgt het “naam van de video clip” + Synchronised clip)
2. Synchronseer op basis van de audio (sync de extern opgenomen audio met de camera audio)
3. Default worden hier de specificaties van de source xovergenomen (laat die best onveranderd) |
Optioneel (zie hierboven)
Synchroon leggen op Time Code
geïllustreerd in een tutorial hiernaast en in de tekst hieronder
|
Voorwaarde :
1. zowel Video als Audio moeten Timecode (kunnen) opnemen
2. beide toestellen moeten in Rec Run staan *
3. beide toestellen moeten ge-jamsynced worden **
tijdcode wordt meestal ingesteld op de kloktijd (TOD = Time Of Day) op de Camera, of de Klank recorder
*RecRun : de tijdcode blijft doorlopen, ook na het stoppen bij de opname. Bij de volgende opname start de tijdcode met de waarde die de tijdcode op dat moment heeft (TOD = Time Of Day)
** Jam Sync : De tijdcode van het tweede toestel wordt gelijkgezet met die van het eerste toestel, frame nauwkeurig (= 1/25 ste seconde)
(filmpje)
Door te sorteren op tijdsscode start (= tijdcode van het eerst opgenomen frame of klank), zal bij mekaar horende klank en beeld ook na mekaar komen te staan in de lijst.
Meestal zal één klankopname passen bij één video opname, in dat geval ga je op dezelfde manier e werk als beschreven hierboven bij "Synchroon leggen met de audio van de camera"j = optie 1
1) Je selecteert telkens video en bijhorende klank en synchroniseert.
Indien één klankopname meerdere video opnames overspant (laatste twee opnames in het voorbeeld), heb je opties 2 en 3:
2) je synct elke opname apart , meer werk in de voorbereiding, maar veel overzichtelijker tijdens de montage :
clip 1 | clip 2 |
3) je selecteert de klank + alle beeld clips die door die klank gecoverd zijn : minder werk in de voorbereiding, maar meerder shots zitten nu in één lange sync clip, minder handig tijdens de montage.
één clip : |
Het vervolg voor zowel optie 1, 2 als 3
Ga naar “Clip > “Synchronised Clip”, klik op “Use Custom Settings”
En gebruik de settings zoals hieronder
1. Geef de clip een naam (default krijgt het “naam van de video clip” + Synchronised clip)
2. Synchronseer op basis van Timecode
3. Default worden hier de specificaties van de source overgenomen (laat die best onveranderd) |
Optioneel (zie hierboven)
Dual System Recording
nuttige info
|
|
Een aantal aandachtspunten bij “dual system” filmopnames (beeld en klank opgenomen op verschillende toestellen). |
||
tijdens de opnames :
|
||
1) zet de klokken van alle toestellen gelijk. De timestamp van de files geven je dan al een eerste, ruwe indicatie van klank en beeld die bij mekaar horen. Laat je browser sorteren op “creation date” en je zal zien dat beeld en klank op die manier al bij elkaar gaan staan. Als je het goed doet, op enkele seconden na nauwkeurig. Niet nauwkeurig genoeg om te syncen, maar je komt al aardig in de buurt. een paar voorbeelden uit de handleidingen :
|
||
2) indien mogelijk (als beide apparaten timecode generen) jam-sync beide toestellen = klokken gelijkzetten, zoals hierboven, maar dan tot op het frame nauwkeurig, en dus zeer betrouwbaar om op timecode basis te syncen. Helaas voorbehouden voor professionele apparatuur, weinig semi-pro apparaten nemen timecode op. 3) neem bij elk shot een klap op, met dezelfde informatie visueel en auditief (bv. scene, shot, take), de klap kan dienen ter controle in geval van automatisch syncen, en als redding als het autosyncen niet lukt. Kijk even op de Apple store, of Google play naar “clapperboard” voor digitale versies van de klap op je telefoon. 4) auto-sync gebruikt de camera klank om de externe klank sync te leggen, zorg er dus voor dat je zeker ook klank opneemt met de camera.
|