Synchroon leggen in PREMIERE PRO

 

Synchroon leggen met de klap Synchroon leggen met de audio van de camera Synchroon leggen met timecode Dual System recording : nuttige info

 

 

 

 

 

 

 

Synchroon leggen met de klap

(geïllustreerd in een tutorial hiernaast en in de tekst hieronder)

 

of ga door naar :

   
Synchroon leggen met de audio van de camera Synchroon leggen met timecode Dual System recording : nuttige info

`

Op de set : benoem beeld en klank (in beeld, op de klap, auditief dezefde info van de klap inspreken op de audio opname)
Link naar een digitale klap

 

Selecteer in de browser het te syncen beeld. Nog steeds in de browser, “mark” het frame waar de klap dicht is (shortcut m). 

Doe hetzelfde met de klank

 

Selecteer biede shots in de browser

 

Ga naar “Clip > Merge Clips”

En gebruik de settings zoals hieronder

 

 


Synchroon leggen met de audio van de camera

geïllustreerd in een tutorial hiernaast en in de tekst hieronder

 

of ga door naar :

   
Synchroon leggen met de klap Synchroon leggen met timecode Dual System recording : nuttige info

Op de set : zorg ervoor dat je ook klank opneemt op de camera (mag kwalitatief ondermaats zijn)

Selecteer in de browser het te syncen beeld en de bijhorende klank
Ga naar “Clip > Merge Clips” En gebruik de settings zoals hieronder

 

 

Synchroon leggen op Time Code

geïllustreerd in een tutorial hiernaast en in de tekst hieronder

 

of ga door naar :

   
Synchroon leggen met de klap Synchroon leggen met de audio van de camera Dual System recording : nuttige info

Voorwaarde :

1. zowel Video als Audio moeten Timecode (kunnen) opnemen

2. beide toestellen moeten in Rec Run staan *

3. beide toestellen moeten ge-jamsynced worden **

tijdcode wordt meestal ingesteld op de kloktijd (TOD = Time Of Day) op de Camera, of de Klank recorder

*RecRun : de tijdcode blijft doorlopen, ook na het stoppen bij de opname. Bij de volgende opname start de tijdcode met de waarde die de tijdcode op dat moment heeft (TOD = Time Of Day)

 

** Jam Sync : De tijdcode van het tweede toestel wordt gelijkgezet met die van het eerste toestel, frame nauwkeurig (= 1/25 ste seconde)

(filmpje)

Door te sorteren op tijdsscode start (= tijdcode van het eerst opgenomen frame of klank), zal bij mekaar horende klank en beeld ook na mekaar komen te staan in de lijst.

Meestal zal één klankopname passen bij één video opname, in dat geval ga je bijna op dezelfde manier te werk als beschreven hierboven bij "Synchroon leggen met de audio van de camera"

1) Je synchroniseert telkens video en bijhorende klank.

Selecteer in de browser het te syncen beeld en de bijhorende klank
Ga naar “Clip > Merge Clips” En gebruik de settings zoals hieronder

 

Indien één klankopname meerdere video opnames overspant (laatste twee opnames in het voorbeeld), heb je opties 2 en 3:

2) je synct elke opname apart , meer werk in de voorbereiding, maar veel overzichtelijker tijdens de montage :

clip 1 clip 2

Door te sorteren op tijcode start (= tijdcode van het eerst opgenomen frame of klank), zal bij mekaar horende klank en beeld ook na mekaar komen te staan in de lijst.

in dit voorbeeld : klank T005 overspant beeldclips ...c030.. tot ...c038..

als je als apparte shot wil syncen, dan merge je telkens :

klank T005 met beeldclip ...c030..
klank T005 met beeldclip ...c031..
klank T005 met beeldclip ...c032..
klank T005 met beeldclip ...c033..

.......enzoverder

Selecteer in de browser het te syncen beeld en de bijhorende klank
Ga naar “Clip > Merge Clips” En gebruik de settings zoals hieronder

 

 

 

3) je selecteert de klank + alle beeld clips die door die klank gecoverd zijn : minder werk in de voorbereiding, maar meerder shots zitten nu in één lange sync clip, minder handig tijdens de montage.

één clip :

 

Geef de videoclips een camera label (nummer, allemaal dezelfde.
Geef de audioclip een camera label (nummer, ander dan de videoclips)

in dit voorbeeld : klank T005 overspant beeldclips ...c030.. tot ...c038..


Selecteer in de browser de te syncen klank en alle bijhorende klank
in dit voorbeeld :
klank T005 en beeldclips ...c030.. tot ...c038..

Ga naar “Clip > Create Multi-Camera Source Sequence”

 

Het resultaat is één clip, de klank loopt door en heeft synchroon beeld aps ook de camera liep, en zwaart waar de camera biet liep

 

 

 

 

   
Dual System Recording

nuttige info

 

of ga door naar :

     
Synchroon leggen met de klap Synchroon leggen met de audio van de camera Synchroon leggen met timecode  

 

   

Een aantal aandachtspunten bij “dual system” filmopnames (beeld en klank opgenomen op verschillende toestellen).

tijdens de opnames :

 

1) zet de klokken van alle toestellen gelijk. De timestamp van de files geven je dan al een eerste, ruwe indicatie van klank en beeld die bij mekaar horen. Laat je browser sorteren op “creation date” en je zal zien dat beeld en klank op die manier al bij elkaar gaan staan. Als je het goed doet, op enkele seconden na nauwkeurig. Niet nauwkeurig genoeg om te syncen, maar je komt al aardig in de buurt.

een paar voorbeelden uit de handleidingen :

 

 

2) indien mogelijk (als beide apparaten timecode generen) jam-sync beide toestellen = klokken gelijkzetten, zoals hierboven, maar dan tot op het frame nauwkeurig, en dus zeer betrouwbaar om op timecode basis te syncen. Helaas voorbehouden voor professionele apparatuur, weinig semi-pro apparaten nemen timecode op.

3) neem bij elk shot een klap op, met dezelfde informatie visueel en auditief (bv. scene, shot, take), de klap kan dienen ter controle in geval van automatisch syncen, en als redding als het autosyncen niet lukt. Kijk even op de Apple store, of Google play naar “clapperboard” voor digitale versies van de klap op je telefoon.

4) auto-sync gebruikt de camera klank om de externe klank sync te leggen, zorg er dus voor dat je zeker ook klank opneemt met de camera.