|
Een woordje uitleg bij de labotechniek achter de locatiefilm:
Je draait op 16 mm, 16 mm heeft standaard een beeldverhouding van 4:3 , daar valt niets aan te doen.
1) Je kiest voor het formaat 4:3
Als je je film in dat formaat wil produceren dan maak je optimaal gebruik van het negatief. Alle andere opties laten een deel van het beschikbare, beeldvormende negatief onbenut.
De beelden hieronder ter illustratie :
|
|
dit is het beeld zoals je het ziet in de viewfinder, zoals je het wil opnemen. |
|
op de pellicule ziet dat er zo uit (negatief) |
|
na télécinama krijg je dit resultaat. Waarom dit resultaat? Het labo schrijft de file weg met de Apple ProRes 422 codec, dat wil o.a. zeggen dat het formaat 16:9 is (moet zijn), in pixels uitgedrukt 1920x1080. Omdat het labo er terecht van uitgaat dat je het volledige beeld wil hebben, kaderen ze het 4:3 kader in het 16:9 kader. Met als gevolg dat je zwarte balken krijgt links en rechts. In pixels uitgedrukt : het beeld staat op 1440x1080 pixels. |
|
|
|
2) Je wil draaien in het formaat 16:9
Je draait in elk geval een testkaart aan het begin van de eerte filmrol. De buitenste (rode) kader is het "normale" 16 mm, 4:3 kader, het binnenste (groene) is voor de cameraman, en het labo, de referentie voor het 16:9 kader.
Klik op de afbeelding om de JPG file te openenen, te downloaden of te printen |
|
Wat betreft de opnames ben je daarmee klaar, er zijn geen andere instellingen te maken op de camera. Vanaf hier kan je twee pistes volgen voor de postproductie
|
oplossing 1 : de makkelijkste, maar kwalitatief de minst goede
Je vraagt het labo om de film te behandelen als 4:3, en dus NIET in te zoomen op het beeld, dan krijg je hetzelfde resultaat als beschreven hierboven, in afbeelding 2 hieronder kan je zien dat je het gedeelte tussen de groene lijnen gaat gebruiken. Je gaat m.a.w. een kleiner 16:9 kader binnen een groter 16:9 kader gebruiken. afmetingen : 1440x810.
Dus t.o.v. de 3:4 keuze heb je minder van je negatief gebruikt, en bovendien ook nog naar eens minder videopixels bij de aanmaak van de videofiles !
Afbeeldingen 1, 2 en 3 hieronder
oplossing 2 : de iets complexere, maar kwalitatief betere
Je vraagt het labo om bij het maken van de télécinema in te zoomen op het 16:9 kader, gebruik makend van de referntie die je aan het begin van de film hebt opgenomen (zie hoger). Je maakt evengoed geen gebruik van al het beschikbare negatief, maar op deze manier tenminste wel van alle 1920x1080 pixels van je videosignaal.
Afbeelding 4 hieronder
|
|
|
afbeelding 1 |
|
|
|
afbeelding 3 |
afbeelding 4 |
|
|