|
||||||||
Aanmaken van DCP's (Digital Cinema Packages) - een onderzoek | ||||||||
Voor het hoe, wat en waarom van DCP's verwijs ik naar de volgende websites. Een greep uit honderden pagina's over het onderwerp :
|
||||||||
Het doel van dit onderzoek is om na te gaan of het mogelijk is om zelf DCP's aan te maken, gebruik makend van bestaande freeware (om te beginnen), zonder al te doorgedreven technische kennis en inzicht in zowel video en film postproductie als specifieke computer hard- en software kennis. Indien zou blijken dat het te complex of te instabiel wordt op die manier, ga ik op zoek naar oplossingen die wel betrouwbaar/beheersbaar zijn, met een zo klein mogelijk prijskaartje. Een eerste vaststelling : er is nogal wat informatie ter beschikking op het internet, maar helaas is een groot deel daarvan heel technisch, en voor mij moeilijk of niet te begrijpen, gelukkig heb ik ook een aantal "simpelere" handleidingen gevonden.
Ik probeer eerst de problemen die zich aandienen voor het aanmaken van het DCP op te splitsen :
Voor alledrie kan gesteld worden dat er weinig of geen foutmarge bestaat. De files moeten aangeleverd worden in een heel specifiek formaat, ondergebracht worden in een heel precieze structuur, en weggeschreven worden naar een disc die op haar beurt ook maar op één manier mag geformatteerd worden. 1. van source file naar DCP. Als source komt in theorie elk formaat in aanmerking. Zoals bij alle conversies zal het definitief resultaat uiteraard afhankelijk zijn van de kwaliteit van het origineel. Je maakt daarom gebruik van de minst gecompresserde versie van je film die je ter beschikking hebt (zowel in codec als beeldformaat). De enige beperking zit hem in de software die de conversie gaat doen : dat programma moet je source materiaal uiteraard kunnen "lezen". Video en Audio files zullen uiteindelijk aan onderstaande conventies moeten voldoen (meer detail hier) :
Voor het beeld wil dat zeggen :
En voor de klank :
OpenDCP Is het programma waar ik mee aan de slag ga (download OpenDCP v0.0.26 Macintosh OSX 64-bit hier) Beeld De OpenDCP interface is behoorlijk duidelijk, maar vraagt wel een minimale kennis van de gebruikte terminologie. Je kan niet vertrekken van een niet sequentiele file, dus ga ik eerst naar Compressor, om daar die sequentiele file aan te maken. Om het spannend te houden vertrek ik van een XDCAM EX 50i source, 1920x1080, 25 FPS (op meerdere manieren een "foute" source) die ik in eerste instantie exporteer als een sequentiele TIFF file.
De color shift is vermoedelijk normaal aangezien de colorspace verandert van YUV naar RGB naar XYZ, terwijl alles op deze webpagina op dezelfde manier gedecodeerd wordt. Ik zal dit later nog in meer detail bestuderen. Eerst even afwachten of ik deze piste tot het einde kan volgen. In een volgende stap gebruik ik OpenDCP om van deze sequential file(s) één MXF file (Media eXchange Format) te maken, wat zonder problemen lukt. Klank Voor de klank exporteer ik left en right als aparte klankfiles (vanuit FCP) in het juiste formaat : 48 kHZ / 24 bits. Vzervolgens gebruik ik opnieuw OpenDCP om alles als MXF in te pakken. Ook dat lukt probleeemloos via de duidelijke OpenDCP interface. Als laatse stap creëer ik de DCP file, alweer probleemloos in OpenDCP. het resultaat : Alles bij mekaar niet zo complex of ingewikkeld, op voorwaarde dat je een aantal basics beheerst. De volgende stappen zijn : testen van het DCP (op de computer, later in de bioscoop) en de files wegschrijven naar een DCP-server compatibel formaat (Linux EXT2). |