verder naar werken met proxies in FCPX verder naar Relinken van vermiste files

File managment in FCP X, een beknopt overzicht

Wat volgt op deze pagina is niet bepaald de meest boeiende materie als het over montage gaat. Je wil aan de slag met je opnames, creatief zijn in de montage, en dat is ook de bedoeling. Maar je wil anderzijds niet dat je ergens halverwege je creatief proces plots op een technisch probleem stoot waardoor je niet verder kan, of erger nog, waardoor je werk verloren gaat. Na verloop van tijd ga je de informatie hieronder vermoedelijk zonder erbij na te denken gaan gebruiken en toepassen, maar als je nieuw bent in montage en/of FCPX, dan loont het de moeite om de uitleg hieronder er even bij te nemen als je van start gaat.

Je moet FCP X (net zoals alle montageprogramma's) beschouwen als een database, een plek waar gegevens worden bijgehouden die verwijzen naar video en audiofiles die op je computer staan, en die files in een welpepaalde volgorde gaat tonen als een montage.
Vergelijk het met de kataloog van een bibliotheek : FCP is de kaartenbak waar de gegevens in zitten die je vertellen welk boek je in welke afdeling, en op welk rek kan vinden. Een boek vinden zonder de kataloog is bijna onmogelijk, de kataloog zonder al de rekken vol met boeken is behoorlijk nutteloos.
Voor een goede werking is het belangrijk dat niemand de kataloog aanpast zonder dat de boeken op de rekken mee aangepast worden, en dat niemand de boeken in de rekken gaat verzetten zonder de kataloog aan te passen.

Waar vind ik wat in FCP en waar staat dat dan opgeslagen in mijn computer.

Al je "werkmateriaal" (video, audio, stills, montages, ....) wordt in de eerste plaats in Libraries gegroepeerd, je vindt ze in het veld links bovenaan in het FCPX venster. Je kan zo veel Libraries hebben als je wil. Hieronder een library die "les klankmontage" heet, met daarin een aantal "event folders" (zie later).

Zowel in je computer, als in FCPX krijgen libraries dit icoontje

<

Een nieuwe library maak je aan via File > New > Library


Mijn tip :
maak één library aan per film / opdracht

Er komt onvermijdelijk een moment waarop je je harde schijf, of schijven, moet gaan "opkuisen" (omdat ze vol geraken, omdat je je film(s) op een andere computer wil afwerken, om een backup te maken, om afgewerkte projecten te deleten, ....). Dat gaat makkelijker als je diverse filmprojecten elk in hun eigen library zitten.

Libraries kan je openen en sluiten (via het menu of met een rechtermuisklik) : je opent best alleen de library die je nodig hebt, wat helpt om het overzicht te bewaren en ongewilde "vermenging" van filmprojecten tegen te gaan.

Bij elke library horen ook een aantal settings, je kan ze bekijken en eventueel aanpassen door de gewenste library te selecteren, en vervolgens het "inspector" venster te openen (afbeelding hieronder links), het inspector venster gaat open zoals in de afbeelding hieronder rechts (rood omkaderd).

 

In dat settingsvenster heb je een aantal istellingen, voorlopig concentreren we ons enkel op "Storage Locations". "Modify Settings" opent het volgende venster

 

Denk hier goed over na.

Bij "Media" : beslis je waar je met je geïmporteerd materiaal naartoe gaat, ofwel "ingesloten in je library", ofwel ergens apart op je computer. Beiden hebben voor en nadelen. "ingesloten in je library" blijft het materiaal atijd bij de Library, ook als je die verplaatst, of bv. op een andere schijf zet, maar een library file kan op die manier heel snel heel groot worden. (zie ook later, bij media import)

Bij "Backups" beslis je waar je backups van je libraries bewaart. Indien mogelijk doe je dat best op een andere schijf dan die waar je library op staat (bv. origineel op een externe schijf, backup op de interne. Let op, deze backup bevat enkel de data van de library, niet de media !

"Motion content" en "cache" kan je onveranderd laten.

 

Events, Keyword Collections, Smart Keyword Collections en Folders.

Per library heb je een aantal tools ter beschikking op je materiaal nog verder te organiseren :

Events : Alle audio en video materiaal dat je importeert, of zelf creëert in FCP is een event (video en/of audio opnames, graphics, foto's, montages, ....). Je importeert je materiaal in een events folder naar eigen keuze (zie verder).

Keyword Collections : voor elk keyword dat je toekent, zal een bijhorende "keyword collection" aangemaakt worden

Smart Keyword Collections : een Smart Keyword Collections laat je toe om op één, of meerder eigenschappen te zoeken (bijvoorbeeld meerdere keywords of materiaal in een bepaald formaat, of geïmporteerd op een bepaalde datum, ...). Het zoekresultaat wordt dan opgeslagen in een Smart Keyword Collection.

Folders : je kan keyword collections en smart keyword collections opslaan in folders.

 

De tijd die je denkt te verliezen bij het organiseren van je materiaal win je ruim terug tijdens de montage, zeker bij grotere projecten.

 

 

Video files zijn, afhankelijk van de compressie klein, groot, tot zeer groot. Je zal dus regelmatig je schijven moeten "opkuisen" om te vermijden dat ze vollopen. Alvorens daar verder op in te gaan is het nodig om even stil te staan bij de manier waarop FCPX materiaal importeert (of kan importeren). Daarvoor eerst even naar het import venster. BIjvoorbeeld via File > import > media, dat brengt je naar het volgende venster :

 

 

 

  1. Kies de harde schijf waarop het te importeren materiaal staat (in dit geval ext SSD)
  2. selecteer de te importeren file(s)
  3. kies het event waar de files terecht moeten komen
  4. kies hier voor de juiste settings

Helaas is er niet één goede manier om het te doen, maar hangt een en ander af van je noden, werkwijze en mogelijkheden. Hieronder een overzicht van de opties :

Als je files al op een harde schijf staan, krijg je de optie om ze daar te laten staan (Leave files in place). Zolang de schijf aan de computer hangt, en de files erop zijn blijven staan, zal FCPX met de files kunnen werken. Ontkoppel je de schijf, of delete je de files, dan zal FCPX ze aanduiden als "offline" (niet beschikbaar).
Kies je voor "Copy to library" dan worden de originele files ongemoeid gelaten, maar wel gekopiëerd naar/in de library, volgens de settings die je voor die library gekozen hebt (zie ook hoger).
Voordeel : de media zit nu in de library en bijft daar ook altijd mee verbonden, nadeel : de libraries kunnen erg groot worden, en je gebruikt dubbel zoveel plaats (originelen + kopie) op je schijf.

Voor de meeste SD, SxS, CF of P2 cards maakt FCPX de keuze in jouw plaats en kan je alleen kiezen voor Copy to library.

Belangrijk : je kan al beginnen werken terwijl de import bezig is, maar sluit FCP niet af terwijl de import nog bezig is (FCP waarschuwt je daarvoor, maar het gebeurt wel eens dat mensen die pop up venstertjes negeren). Met "half ingeladen" bv. SD cards kan je later verschrikkelijk in de knoei geraken.

 

Omwille van de manier van coderen zijn sommige codecs (type Long GOP : bv. AVCHD of H.264) niet erg geschikt voor montage. Kies je voor "Create optimised media" dan zal FCPX de originelen transcoderen naar een beter geschikt formaat (apple ProRes 422), en opslaan in de library.


Je kan alternatief ook kiezen voor "Create proxy media" : FCPX zal de originelen transcoderen naar een geschikter formaat voor montage, maar in een lagere resolutie (ProResProxy). Of naar een codec die kleinere files oplevert, met de mogelijkheid om ook nog eens te kiezen voor een lagere resolutie.

voorbeeld :

file Frame Size Codec Filesize
origineel 3840 × 2160 Apple ProRes 422 HQ 3942 MB
ProResp Proxy (25%) 960 × 540 Apple ProRes 422 Proxy 27,3 MB
H.264 Proxy (25%) 960 × 540 H.264 11,6 MB

Ook deze files worden in de library opgeslagen. Voordeel : kleiner files, maar vooral snellere verwerking (in real time), van een groter aantal effecten.

In principe kan je dus 4 versies hebben van je material : de originelen, de kopies daarvan in de library, de optimized media en de proxy media. Verstandig is dat vermoedelijk niet. FCPX laat je ten alle tijden toe om te switchen tussen originele files, optimized en proxy media, het is precies die mogelijkheid die het interressant maakt om met proxy media te werken. (zie "werken met proxies in FCPX")

Waar vind ik nu dit alles in mijn computer ?

Wat je ook doet in FCPX, je oiginele files zullen altijd blijven staan waar ze stonden, tenzij je ze daar zelf weghaalt !
Je libraries vind je op de plaats waar je ze het aangemaakt.
Copied, optimized en proxy media zitten opgeslagen in de library, of op de plek die je gekozen hebt in de Library settings (zie hoger)

Opmerking over render files

Sommige bewerkingen van beeld en/of klank kunnen te complex zijn om door FCPX in real time uit te voeren. In dat geval zal dat shot, of combinatie van shots/effecten/grading/... door FCPX gerenderd worden. Die gerenderde file is dus een nieuw videobestand waarin alle noodzakelijke bewerkingen van tevoren "berekend en gemaakt" worden, zodat bij weergave dit bestand kan gebruikt worden i.p.v. de originelen in real time te verwerken. Die renderfiles zitten "verborgen" in je library (zie hoger bij "storage locations"), maar kunnen er wel voor zorgen dat Libraries in size enorm kunnen toenemen (bv. als je verschillende versies van een montage maakt, of een shot op verschillende manieren gaat bewerken, ...).

Je kan je render files hier beheren :

Unused only : delete render files die niet meer nodig zijn (bv. omdat een shot uit de montge is geknipt, of omdat de hele montage niet meer bestaat), het is zinvol om deze opkuis regelmatig uit te voeren

All : delete alle render files. Kan bijvoorbeeld zinnig zijn bij het beëindigen van een project. Je bewaart dan een afgeslankte versie van de library, maar indien nodig kunnen de renderfiles opnieuw aangemaakt worden. Hetzelfde geldt voor "Optimized Media" en "Proxy Media"

 

 

verder naar werken met proxies in FCPX

of naar Media_Management_FCPXv10.1 een uitgebreidere handleiding van Apple (voorlopig nog geen update voor 10.3.4, maar de meeste info is evengoed nog steeds relevant)