Het Super 16 Formaat: Wat is Super 16? • Super 16 is een filmformaat dat gebruikt maakt van de ruimte
voorbehouden voor het optische klankspoor, voor de beeldvorming. De
Beeldkwaliteit verhoogt daarmee met 20 à 65 %, afhankelijk van de gekozen
aspect ratio. “The Super-16 format was
developed by Swedish cinematographer Rune Ericson, beginning in 1965.
Ericson was looking for a way to shoot feature films for 35mm exhibition with a lightweight 16mm camera. He was supported by the Swedish Film
Institute, and the film lab FilmTeknik. The first feature film shot in the
Super 16 format, Lyckliga Skitar, with Ericson as the
Cinematographer, began production at the end of 1969 and was released in
Sweden in September 1970”. Uitreksel uit de Juni 1970 uitgave van American
Cinematographer. beschrijving van Super 16. De originele 16mm neg film was dubbel geperforeerd. De tweede rij
perforaties is men gelijdelijk aan gaan opofferen voor het optische of magnetische
klankspoor, gebruikt voor de klankweergave. Daarom konden nagenoeg alle
camera’s op de markt gebracht na 1950, draaien met enkelzijdig geperforeerde
film. Waarom Super 16. Alle 35mm “non-anamoprhic” prints worden vertoond met een verhouding
1.66:1 (in Europa) of 1.85:1 in de USA. Standaard-16mm heeft een 1.33:1
aspect ratio. Als een blow-up gemaakt wordt van een standaard 16mm, wordt minder
dan de helft van het negatief(frame) van de 16mm gebruikt, dit tengevolge van
het verschil in aspect-ratio tussen 16 en 35mm (respectivelijk 1.33:1 en
1.85:1).Doordat de negatiefoppervlakte vergroot wordt door het beeld te
verbreden krijgen we een veel gunstiger aspect-ratio van 1.66:1 op Super
16mm. Cijfers Standaard 16mm, 1.85:1 gebruikte oppervlakte: 5.21 x
9.60 mm = 50mm² |
|